Brugerundersøgelse
Er du
 

Hvad er fordøjelsen?

Sundhed-lilleDu kan betragte din fordøjelse som den maskine der findeler din mad og sorterer den, så den ender de rigtige steder i systemet, så du får alle de gode egenskaber ud af maden. Selvom du tygger maden grundigt, er maden stadig i for støre stykker når du synker det, til at maden kan optages. Derfor går fordøjelsen i gang med at findele de endnu mere-proteiner bliver delt i amonisyrer og dipeptider, kulhydraterne bliver til glukose, fruktose og galaktose og fedtstofferne bliver til frie fedtsyrer, glycerol og monoglycerider. Og du har jo fuldstændigt styr på alle ordene, ikke? Det er der ingen grund til, lad os bare sige, at din kost bliver "spaltet" og klar til optagelse.

Sådan virker fordøjelsen

Når du tygger maden dannes der spyt, som dræber nogle af bakteirerne i maden og styrker dine slimhinder længere ned i systemet. Når maden ankommer i mavesækken, dræber mavesyren en hel del af de bakterier og mikroorganismer der kan være i maden. Enzymer går i gang med at findele kulhydrater, proteiner og fedt. Har du indtaget alkohol absorberes det i mavesækken.I tolvfingertarmen bearbejdes fedtet så det nemmere kan optages og galde fra galdeblæren neutraliserer mavesyren. I tyndtarmen færdiggøres nedbrydningen af protein og kulhydrat og her optages aminosyrer, enkeltsukre fra stivelse, frie fedtsyrer, kolesterol, fedtopløselige vitaminer samt B og C-vitamin. I tyktarmen absorberes vand og der optages natrium og clorid samt små mængder vitamin, bl.a. k-vitamin. Og resten af systemet kender i, for efter tyktarmen sendes resterne af maden til afsending i endetarmen.

Tarmflora

Det er meget vigtigt for en sund krop at du har en god tarmflora. Faktisk burde det vel egentlig hedde tarm-fauna, da der er tale om mikroorganismer i en mængde, der er ti gange større end mængden af levende celler i kroppen. Disse mikrober producerer  enorme mængder af biologiske molekyler, der er af essentiel betydning for din krop, bl.a. folinsyre, K-vitamin og biotin - mikronæringsstoffer som du også får fra maden, men som kroppen også selv danner. Der er desværre også skadelige mikrober i systemet. Hvis systemet ikke har virket ordentligt, og ufordøjet protein og stivelse har fået lov at ligge og gære og rådne,  eller hvis der er kommet bakterier med gennem systemet via maden, som så danner giftstoffer der færer til enten diarre eller forstoppelse. Andre giftstoffer optages i kroppen og går i blodbanerne og forvolder skade der hvor de ender.

Immunforsvaret

Til at overvåge al denne trafik af mikrober i systemet har vi immunforsvaret. Hvis forsvaret opfanger ubudne gæster, begynder de røde lamper at blinke og forsvaret går i aktion. Og det er ikke rart - hverken for mikroberne eller for dig. Immunforsvaret brænder faktisk de ubudne gæster og det kan mærkes. Selve tarmslimhinden fylder, hvis man spreder den ud, flere tennisbaner, så der er rigtigt meget ovefladeareal i tarmen, der kan blive irriteret og dermed være til gene for dig. 

Sådan får du en god tarmflora

De mest velkomne bakterier i tarmen er  lactobaciller og bifidobakterier, som vi alle kender fra syrnede mælkeprodukter. Derudover kan du større en god tarmflora ved at

- Spise masse af vandopløselige fibre (fuldkornsprodukter, hele gryn, frugter)

- Undgå for mange raffinerede fødevarer.

- Ikke drikke for meget alkohol

- Sørg for rigeligt væske

- Undgå medicin der ødelægger fordøjelsen - antibiotika i høj grad.

- Undgå stress

Gode råd til en god fordøjelse

Jo flere grøntsager jo bedre. De indeholder masser af fibre og antioxidanter, vitaminer og mineraler der er gode for systemet. Økologiske grøntsager har endda den fordel, at de indeholder jordbakterier, som er en velkommen gæst i systemet - Og jo, du skal selvfølgelig vaske dine grøntsager grunding - bakterierne er optaget i grøntsagen.

Frugter og bær - friske og evt. frosne, men ikke tørrede. Tørret frugt kan indeholde svampesporer. Der skal mindst 200g frugt og bær til i døgnet.

Spis masser af urter og krydderier. Fennikelfrø, kanel, hvidløg, mynte og pebermynte, timian, rosmarin, salvie og oregano hæmmer de ubudne gæster. Det kan dog være en god ide at holde igen med peber, chili, paprika og andre stærke krydderier, da de kan føje spot til skade, hvis du i forvejen lider af irriteret eller beskadiget tarmslimhinde.

Nødder, frø og kerner. Prøv at sætte hørfrø og sesamfrø i blød natten over og spise dem med havregrød. Frøene begynder at forfordøje sig selv, så alle de gode næringsstoffer bliver lettilgængelige for kroppen.

Spis masser af letfordøjeligt protein, som frisk fisk, fjerkræ, æg og bælgfrugter. Bælgfrugter er desuden rige på vandopløselige fibre.

Grøn te hæmmer væksten af ubudne gæster og virker helende og lindrende på irriterede og betændte slimhinder.

Og så kan det jo næppe komme som nogen overraskelse, at der skal spises masser af fuldkornsprodukter - brød, ris og pasta skal alt sammen være fuldkorn.

 

Den næste artikel i temaet om vægttab bliver om forbrændingen og om, hvordan vi booster dem. Nogle vil måske mene, at denne artikel om fordøjelsen mere hører til under sundhed, men jeg har valgt at lægge den under vægttab, fordi en god fordøjelse er vigtig for et godt velbefindende, og når man i en tid med kalorieunderskud ikke får så mange næringsstoffer som normalt, skal kroppen have det bedste ud af kosten.

 

 

 

 

Tilføj kommentar


Sikkerhedskode
Opdater

Antal gæster lige nu
Vi har 2 gæster online
Brugerundersøgeslse
Hvilken aldersgruppe tilhører du?
 
   kreasite_logo_copy